Juuret

JUURET-MITALIN HISTORIA JA SEN MYÖNTÄMISPERUSTEET

Juuret mitalin myöntävät Kiuruvesi-seura, Kiuruveden kaupunki ja Kiuruvesi-lehti. Mitali luovutetaan Kiuruvettä ja kiuruvetisyyttä myönteisesti ja ansiokkaasti maailmalla esillä pitäneelle kiuruvetisjuuriselle henkilölle.

Mitalin on suunnitellut Ryönänjoelta lähtöisin oleva kuvanveistäjä ja taidemaalari Antero Ruotsalainen. Pronssisessa kotiseutumitalissa on toisella puolella pehmeitä laineita ja toisella puolella juurakko. Ruotsalainen kertoo saaneensa idean mitaliin kävellessään Helsingissä samoja polkuja, joilla marsalkka Mannerheimin aikoinaan ratsasti. ”Ajattelin, että ei tätä missään nimessä. Ei kohollaan olevia juurakoita, sillä juuria ei voi käsin kosketella. Niinpä päätin tehdä mitalin juurakosta upotetun. Lisäksi mietin elementtejä, jotka lähtevät aivan alkutekijöistä ja muovaavat meidät. Vesi on mielestäni oikea elementti kuvaamaan Kiuruvettä – löytyyhän elementti paikan nimestäkin. Juuret tarvitsevat vettä ja laineet syntyvät siitä, kun täältä lähdetään pois.” (Kiuruvesi-lehti 23.3.2011)

Juuret

Huomionosoitus jaetaan vuosittain Iskelmäviikkojen avajaisten yhteydessä. Mitaleita on valmistettu 10 kpl eikä mitalia jaeta välttämättä peräkkäisinä vuosina.

Mitalihankkeen puuhahenkilöinä ovat olleet Hannu Kärkkäinen, Maila Ovaska ja Eero Lämsä.

Juuret-mitalin saajat:

Vuonna 2011 Sirkka Paikkala

Vuonna 2012 Lauri Nuutinen.

Vuoden 2013 Tuulikki Kärkkäinen

Vuoden 2014 Raimo Väyrynen

Vuonna 2015 mitalia jaettu.

Vuonna 2016 Seppo Kononen

Vuoden 2017 Olavi Kärkkäinen

Vuoden 2018 mitali luovutettiin Kiuruveden kaupungille esilläpidettäväksi Antero Ruotsalaisen näyttelyssä Kulttuuritalossa

Vuoden 2019 Leo Laukkanen

Vuonna 2020 ja 2021 mitalia ei jaettu

Vuonna 2022 Ismo Apell

Kiuruvesi-seura on teettänyt Juuret-mitalista näköispinssin, jota myydään 5 €:n kappalehintaan seuran hallituksen jäsenten toimesta.